Samenwerken en verbinden in het innovatiecentrum Imagine van Amarant Groep

De Amarant Groep biedt ondersteuning, zorg en behandeling aan mensen met een beperking in iedere levensfase, variërend van lichte ondersteuning aan huis tot zeer intensieve specialistische zorg. In 2015 heeft Amarant Groep innovatiecentrum “Imagine” opgericht. Het brein achter Imagine is Rob van Uden, zijn drijfveer is verbinden, verbinden met collega’s én met cliënten. Samen met zijn collega’s Patrick, Bert, Erwin, Joost en Bas is hij op zoek gegaan naar samenwerkingsoplossingen die in te zetten zijn binnen de organisatie in de breedste zin des woords.

Imagine richt zich op E-health. “We zetten technologie in ter ondersteuning of verbetering van de gezondheid van onze cliënten, de regie over hun leven en de sociale contacten. Maar we ondersteunen ook onze medewerkers. Hoe kunnen we hun werk leuker, efficiënter en aantrekkelijker maken door die technologie in te zetten”, aldus Rob van Uden.

Binnen het innovatiecentrum staan de volgende vragen centraal:
- Hoe kunnen wij de zorg verbeteren?
- Hoe kunnen wij het leven van onze cliënten makkelijker maken?
- Hoe kunnen we onze organisatie professionaliseren?

Zorg verbeteren
Door binnen een grote organisatie met elkaar in gesprek te blijven werk je samen aan de beste zorg. Het innovatiecentrum is een luisterend oor binnen Amarant. Problemen uit de praktijk worden in het innovatiecentrum bekeken. Hoe kan de techniek zijn werk doen, waarbij medewerkers en cliënten gebaat zijn. Zo is er bijvoorbeeld een digitaal infobord ontwikkeld.

Het leven van cliënten leuker en makkelijker maken
Rob: “Wij hebben het digitale café opgericht. Tijdens deze bijeenkomsten leren wij onze cliënten onder het genot van een kopje koffie hoe zij een tablet of iPad kunnen gebruiken. Vanzelfsprekend is hier ruimte voor het stellen van vragen”.

Middelen beschikbaar stellen
Patrick Gutlich: ”Wanneer een cliënt niet over de middelen beschikt om bijvoorbeeld een laptop aan te schaffen gaan wij op zoek naar de best mogelijke regeling voor deze cliënt. Technologie moet voor iedereen beschikbaar zijn”.

Visual Management systeem
Rob: “Het innovatiecentrum beschikt sinds kort over een Nureva Span, een visual management systeem. Een drie meter lange, digitale wand. Wij gebruiken dit voor SCRUM sessies, maar wij bekijken ook, hoe wij bijvoorbeeld dit systeem in kunnen zetten voor onze cliënten. Denk hierbij aan een vraag die onze cliënt ons voorlegt en die hij met NUREVA Span visueel kan maken. Of hij helpt ons bij het uitwerken van een andere sessie. Hij voelt zich hierdoor betrokken. Iedereen binnen Amarant is onderdeel van de organisatie en wordt dus betrokken”.

Professionalisering organisatie
Rob: “Amarant heeft vele locaties, hierdoor gaat er veel tijd verloren aan reistijd. Het innovatiecentrum is op zoek gegaan naar oplossingen om op afstand te vergaderen. Patrick: “Zo beschikken wij nu over Een SMARTBoard 55” en doen wij testen met de software SMART Bridgit. Verder hebben wij een SMART Kapp aangeschaft, een digitale flipover die snel en eenvoudig in gebruik is tijdens onze meetings. Op afstand kunnen deelnemers meekijken wat er op de flipover wordt genoteerd”.

Patrick: “Wij kwamen tijdens onze zoektocht al snel uit bij Allinco VCS. Zij leveren een breed pakket aan samenwerkingsoplossingen. Met elkaar hebben we bekeken wat het beste aansloot bij onze wensen. Tijdelijk hebben we een demomodel op locatie gehad. Erg prettig om op deze manier te ervaren of een oplossing écht is wat je zoekt. Ook het stukje nazorg ervaren was als zeer positief. Leendert Louter is nauw betrokken bij de implementatie”.

door: Amarant zorggroep